Στο στόχαστρο των φορολογικών αρχών έχουν βρεθεί πρόσφατα οι πάσης φύσεως influencers, καθώς παρατηρείται ολοένα και αυξανόμενη τάση φοροδιαφυγής. Πιο συγκεκριμένα, η διαφήμιση προϊόντων, υπηρεσιών κλπ. μέσω διαδικτύου, είναι σύγχρονη τάση που όλοι γνωρίζουν και αποδέχονται. Διάσημοι διαφημίζουν προϊόντα μέσω φωτογραφιών, παρακινώντας τους καταναλωτές να πραγματοποιούν αγορές ηλεκτρονικά.

 

Τί γίνεται όμως με την αμοιβή αυτών των διασήμων/διαφημιστών?

  1. Ο διάσημος ή η διάσημη χρησιμοποιεί τους χιλιάδες ακόλουθους  του για την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών. Οι περισσότεροι προσεγγίζονται από εκπροσώπους των διαφημιζόμενων εταιρειών προκειμένου να οργανώσουν την επιχειρηματική τους συνεργασία.
  2.  Οι επώνυμοι φωτογραφίζονται στα διάφορα καταστήματα, ξενοδοχεία, κομμωτήρια κτλ. ή φορώντας τα προϊόντα της εκάστοτε εταιρείας και ανεβάζουν φωτογραφίες με αυτά στο Ιnstagram. Πάνω της όμως, όταν ο ακόλουθος βάλει  το δάχτυλο του (στο κινητό) στο ρούχο ή το παπούτσι, εμφανίζεται αυτόματα το όνομα της εταιρείας.
  3. Μάλιστα, αν κάνει κλικ στον σχετικό σύνδεσμο, τότε μεταφέρεται στην ιστοσελίδα ή τον λογαριασμό της εκάστοτε εταιρείας. Εκεί η εργασία του influencer φτάνει στο τέλος της!

Ας δούμε πρώτα μερικά στατιστικά δεδομένα της τελευταίας δεκαετίας

  • Η μέση τιμή χορηγίας για μία φωτογραφία στο instagram έχει αυξηθεί από 121 ευρώ το 2014 σε 1490 ευρώ το 2019.
  • Οι μεγάλες διαφημιστικές εταιρίες πληρώνουν μεγαλύτερα ποσά για διαφήμιση στο instagram από ότι στο Youtube ή στο Facebook.
  • To μέσο κόστος χορηγίας για μία διαφήμιση αυξήθηκε κατά 44%  από  το 2018 στο 2019.
  • Μάλιστα το κόστος μεμονωμένης διαφήμισης άγγιξε το ποσό των 1308 ευρώ το 2019 από το 6,27 που ήταν το 2009.
  • Συγκεκριμένα, μία διαφήμιση στο Youtube το 2014 κόστιζε 381 ευρώ έναντι των 1675 ευρώ.

Ενόψει όλων των παραπάνω, οι φορολογικές αρχές διενέργησαν ενδελεχείς ελέγχους στα  φορολογικά στοιχεία των εταιριών και διαφημιστών διαπιστώνοντας σοβαρές φορολογικές παραβάσεις. Για την ακρίβεια , η προώθηση προϊόντων θεωρείται έμμεση διαφήμιση αλλά οι λεγόμενοι influencer, δεν δηλώνουν τα ακριβή εισοδήματά τους. Το συχνό επιχείρημα που προτάσσουν είναι ότι η συμπεριφορά αυτή, δεν πρόκειται για απόκρυψη εισοδήματος. Καθώς υποστηρίζουν ότι ανταλλάσσουν δημοσιότητα και την επιρροή που έχουν στους καταναλωτές με τη λήψη φωτογραφίας χωρίς χρηματοοικονομικό κόστος. Με λίγα λόγια αντιτάσσουν το γεγονός ότι δε πληρώνονται με χρήματα αλλά με είδος αφού λαμβάνουν δωρεάν τα προϊόντα που θα διαφημίσουν.

 

Πώς όμως θα λειτουργήσει η Εφορία;

Σύμφωνα, με την οικονομική υπηρεσία όμως, η πληρωμή σε είδος θεωρείται επίσης εισόδημα και πρέπει να δηλώνεται στο ακέραιο. Μάλιστα, νομικά και οικονομικά η παροχή διαφημιστικών υπηρεσιών αποτελεί άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας. Απαιτεί είτε την υποβολή δήλωσης έναρξης εργασιών στην Εφορία είτε την αμοιβή με το λεγόμενο τίτλο κτήσης. Τελικώς, απαιτείται η δήλωση του εισοδήματος στην αρμόδια οικονομική υπηρεσία την καθορισμένη χρονική περίοδο του οικονομικού έτους.

Το τέχνασμα αυτό με την παροχή σε είδος χρησιμοποιήθηκε για χρόνια από διαφημιστικές εταιρίες και διαφημιστές καθώς περνούσε απαρατήρητο. Έρευνα στις Η.Π.Α. αποκάλυψε ότι το πλήθος των μη-δηλωμένων εισοδημάτων των διαδικτυακών διαφημιστών αγγίζει τα 2 τρις την τελευταία 5ετία. Με άλλα λόγια αυτός ο ιδανικός κόσμος που εμφανίζεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι παρά μία καλοστημένη επιχείρηση όπου λειτουργεί έξω από τα όρια του νόμου. Τα δεδομένα φαίνεται να αλλάζουν  στον τομέα αυτό, καθώς τα οικονομικά στελέχη φαίνεται να ετοιμάζουν αυστηρότερες προϋποθέσεις για τις διαφήμιση στα κοινωνικά δίκτυα.

 

 

 

ΠΗΓΕΣ bussiness insinder, στοιχεία φορολογικού δικαίου, reuters uk

Αγγελική Ξουρή

Φοιτήτρια Νομικής Α.Π.Θ.

Απάντηση