Μετά την άνοδο του Σκλαβενίτη στη Βόρεια Ελλάδα, άλλη μία αλυσίδα κάνει κίνηση – ματ καταφέρνοντας να «ταράξει τα νερά» στην αγορά των σούπερ μάρκετ τον τελευταίο μήνα.

Στο προσκήνιο των εξελίξεων εμφανίζεται η Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. τον τελευταίο μήνα με κύρια είδηση στα ΜΜΕ να αποτελεί η εξαγορά του 100% της Προμηθευτικής ΑΕ με δράση στην Αθήνα από την εν λόγω αλυσίδα. Μπορεί να φαίνεται μία κίνηση – έκπληξη στην αγορά, αλλά αυτό καταρρίπτεται αν μελετήσει κανείς το προφίλ της εταιρίας.

Το Προφίλ της Διαμαντής Μασούτης Α.Ε.

Αξίζει κανείς να αναφέρει ότι η βορειοελλαδική αλυσίδα σούπερ μάρκετ ξεκίνησε τη δράση της το 1969 στο χονδρεμπόριο και το 1976 δημιούργησε το πρώτο σούπερ μάρκετ στη Θεσσαλονίκη επικεντρώνοντας στη δράση της στο λιανικό εμπόριο. Ο βορειοελλαδικός γίγαντας του λιανεμπορίου έχει στη διάθεσή του 272 καταστήματα (250 σούπερ μάρκετ και 22 cash & carry καταστήματα) και ένα κέντρο διανομής στο Καβαλάρι. Επεκτάθηκε σταδιακά στη Βόρεια Ελλάδα με γνώμονα την προσφορά νέων θέσεων εργασίας και την υποστήριξη της εγχώριας οικονομίας προχωρώντας από το 1999 σε εξαγορά αλυσίδων όπως είναι : Αφοί Μπίσκα και Δύο Άλφα (53 καταστήματα) και το 2001 της Άλφα Δέλτα (39 καταστήματα). Μάλιστα, το 2014 είχε δημιουργήσει καταστήματα σε Λαμία και Χαλκίδα αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο για κάθοδο στην Αττική εν ευθέτω χρόνω. Έτσι, έχει ενεργό γεωγραφική παρουσία σε Μακεδονία, Θράκη, Θεσσαλία και νησιά όπως η Λέσβος και η Χίος απασχολώντας 6.704 εργαζομένους για το έτος 2017. Σημαντικότερη, όμως, εξαγορά υπήρξε αυτή της Προμηθευτική Α.Ε. τον φετινό Μάιο.

Όσον αφορά τη δράση της εταιρίας, αυτή φαίνεται έντονη τον τελευταίο Μήνα. Αρχικά, στις 14 Μαΐου εγκαινίασε δεύτερο κατάστημα στη Θάσο με χώρο πώλησης που εκτείνεται σε 500 τ.μ. και απασχολεί 31 εργαζομένους. Αυτός ο χώρος διαμορφώθηκε με το νέο μοντέλο «περιβάλλον Μασούτη», ώστε να προσφέρει την εμπειρία στον πελάτη. Παράλληλα, μέχρι τα μέσα Ιουνίου θα οριστούν οι υποψηφιότητες σχολείων που επιθυμούν να ανακαινισθούν στα πλαίσια του προγράμματος «Το σχολείο που θέλεις» της Coca Cola Τρία Έψιλον και της Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. Το πρόγραμμα αυτό τα τελευταία 7 χρόνια έχει γίνει θεσμός βοηθώντας στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος κατάλληλου για μάθηση. Με την ολοκλήρωση της ψηφοφορίας ξεκινούν οι διαδικασίες ανακαίνισης, ώστε το σχολείο να είναι έτοιμο προς χρήση με τη νέα σχολική χρονιά.

Η σημασία της Προμηθευτικής Τροφίμων Α.Ε. για την αλυσίδα

Η Προμηθευτική Τροφίμων Α.Ε. ξεκίνησε τη δράση της το 1981 στο Γαλάτσι φθάνοντας μέχρι πρότινος να έχει στη διάθεσή της 57 καταστήματα και να διαχειρίζεται ένα κατάστημα franchise κυρίως εντός των ορίων του νομού Αττικής. Στη χρήση του 2017, η εταιρία εμφάνισε αύξηση του κύκλου εργασιών της κατά 5,42% αγγίζοντας τα 116 εκατ. ευρώ αν και τα αποτελέσματα προ τόκων σημείωσαν πτώση περίπου 19 ποσοστιαίων μονάδων, ενώ απασχολεί περισσότερους από 1.000 εργαζομένους και βρίσκεται σε συνεργασία με τουλάχιστον 300 προμηθευτές.

Στη συμφωνία μεταξύ των δύο εταιριών εντάσσεται και η εξαγορά του Διαμετακομιστικού Κέντρου στο Μαρκόπουλο Αττικής έκτασης 15.500 τ.μ. που δημιούργησε η Προμηθευτική το 2008. Έτσι, με τη συμφωνία αυτή είναι εφικτό να «ανακατευθεί η τράπουλα» στο λιανεμπόριο για ακόμη μία φορά, αφού μετά την κίνηση του Σκλαβενίτη να επεκταθεί στη Βόρεια Ελλάδα με την εξαγορά του δικτύου καταστημάτων Μαρινόπουλος, ο Μασούτης έρχεται να εκτελέσει την ακριβώς αντίθετη πορεία προς τη Νότια Ελλάδα με την Προμηθευτική.

Με αυτόν τον τρόπο, η εξαγορά της εν λόγω μεσαίας αλυσίδας προσφέρει την ευκαιρία στην Μασούτης να επεκτείνει τη γεωγραφική παρουσία του έχοντας χαμηλότερο κόστος (δε δημιούργησε νέα καταστήματα από το μηδέν και διαμετακομιστικό κέντρο) και προσαρτώντας σε αυτόν τον τζίρο περί των 116 εκατ. ευρώ της Προμηθευτικής Α.Ε. Μάλιστα, η εταιρία καλωσόρισε τους νέους εργαζόμενους και τους διαβεβαίωσε για την ομαλή μετάβασή τους στην αλλαγή εργοδοσίας. Μία κίνηση που μόνο τυχαία δεν είναι, καθώς η Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. εντάσσεται τα τελευταία 7 χρόνια στις 10 εταιρίες με το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον σε εθνικό επίπεδο.

Το μόνο που αποτελεί ανησυχία με την εξαγορά αυτή είναι ο τρόπος με τον οποίο το brand Μασούτης και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας του θα προσαρμοστούν στις ανάγκες των καταναλωτών της πρωτεύουσας σε συνδυασμό με την εμπορική και τιμολογιακή πολιτική, αλλά και την αντίδραση των ανταγωνιστών.

Η αντίδραση των ανταγωνιστών

Με την ανακοίνωση της συγκεκριμένης κίνησης της Μασούτης, πληθώρα κόσμου αναρωτήθηκε πώς θα αντιδράσουν οι βασικοί ανταγωνιστές της. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι η Μασούτης έχει να αντιμετωπίσει τόσο την αλυσίδα Σκλαβενίτης που έκανε τη δυναμική είσοδό της στη Βόρεια Ελλάδα με την εξαγορά της Μαρινόπουλος όσο και αλυσίδες όπως: Κρητικός, Market Inn, ΑΒ Βασιλόπουλος, οι οποίες οδήγησαν την αλυσίδα σε απώλεια 50 εκατ. ευρώ από τον τζίρο της λόγω των πιέσεων για το μερίδιο αγοράς της.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος, Λεωνίδας Βρεττάκος, δήλωσε ότι η απόφαση της Μασούτης για «κάθοδο» στην πρωτεύουσα ήταν μια φυσιολογική αντίδραση στην εξέλιξη της αγοράς. Αν αναλογιστεί κανείς βέβαια ότι η εγκαθίδρυση της αλυσίδας στην Αθήνα θα χρειαστεί αρκετό χρόνο, γίνεται κατανοητή η άποψη του κ. Βρεττάκου για διατήρηση της μέχρι πρότινος στρατηγικής της Βασιλόπουλος.

Την ίδια άποψη συμμερίζεται και ο αντιπρόεδρος της «Γαλαξίας», Χρήστος Χειμωνίδης, αφού ήδη υπάρχει ο ανταγωνισμός των δύο εταιριών σε περιοχές όπου έχουν κοινή παρουσία στηριζόμενος στην πιστότητα των πελατών τους.

Τέλος, η Διευθύντρια Επικοινωνίας και Εταιρικής Υπευθυνότητας της Lidl, Βασιλική Αδαμίδου, αναφέρει ότι η εν λόγω εταιρία δε θα ασκήσει πίεση στους προμηθευτές της και θα παραμείνει πιστή στο επιχειρηματικό μοντέλο που τους οδήγησε στην επιτυχία μέχρι και σήμερα. Μάλιστα, συνεχίζει να στηρίζει την επιτυχία της Lidl, όπως αναφέρει, στη «σχέση ποιότητας – τιμής (value for money) που κανείς δεν μπορεί να ξεπεράσει όσο οικονομικός και αν γίνει».

Συμπερασματικά, μέσα στα χρόνια της κρίσης η Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. κατάφερε να επεκτείνει το δίκτυό της και να αυξήσει τα έσοδά της. Μέσω της κίνησης – ματ για εξαγορά της Προμηθευτικής Α.Ε., η Μασούτης αποκτά παρουσία και στην Αθήνα, κάτι το οποίο αποτελούσε στρατηγικό της στόχο τα τελευταία χρόνια, ενώ εντάσσεται στις μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής σε εθνικό επίπεδο με 273 καταστήματα. Ταυτόχρονα,  η εξαγορά αυτή χαρακτηρίζεται ως η μεγαλύτερη στα 42 χρόνια αναπτυξιακής πορείας της εταιρίας, ενώ ο έντονος ανταγωνισμός κυρίως στο θέμα των τιμών σε συνδυασμό με την ποιότητα θα λειτουργήσει υπέρ του καταναλωτή στη δεδομένη περίοδο.

Απάντηση