Με μόλις 241 μίλια πάνω της πουλήθηκε προς 20,5 εκατομμύρια δολάρια μία McLaren F1 του 1995, αναδεικνύοντας τη δυναμική που έχει ακόμη η αγορά των κλασικών αυτοκινήτων.
Το βράδυ της 13ης Αυγούστου 2021, στο Pebble Beach της Καλιφόρνια, η Gooding & Co δημοπράτησε τη σπάνια McLaren F1. Πλήθος κόσμου είχε συγκεντρωθεί και παρακολουθούσε με έκπληξη την τιμή πώλησης να εκτοξεύεται. Ξεπέρασε, μάλιστα, τις αρχικές εκτιμήσεις κατά τουλάχιστον 15 εκατομμύρια δολάρια.
Πρόκειται για την πιο ακριβή McLaren F1 που πωλήθηκε ποτέ
Το εν λόγω F1 συγκαταλέγεται στα πιο πολύτιμα συλλεκτικά αυτοκίνητα όλων των εποχών. Τόσο λόγω σπανιότητας όσο και λόγω της θέσης που κατέχει στην ιστορία του αυτοκινήτου είναι το πιο ακριβό McLaren F1 που έχει πωληθεί ποτέ. Ταυτόχρονα, έγινε το πιο ακριβό αυτοκίνητο που δημοπρατήθηκε για το 2021.
Η δημοπρασία πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του Monterey Car Week που έλαβε χώρα στην Καλιφόρνια από τις 5 έως τις 15 Αυγούστου 2021. Πρόκειται για μία ετήσια διοργάνωση που περιλαμβάνει δημοπρασίες αυτοκινήτων, παραστάσεις και βραβεία. Αδιαμφισβήτητη κορωνίδα της «εβδομάδας» αυτής αποτέλεσε το 70o Concours d’Elegance, ή αλλιώς ‘’διαγωνισμός κομψότητας’’, όπου εκτέθηκαν και κρίθηκαν οχήματα κύρους.
Τι έκανε την McLaren F1 να ξεχωρίσει και να…μονοπωλήσει το ενδιαφέρον;
Η τιμή πώλησης της λειτούργησε ως βαρόμετρο στην αγορά. Συλλέκτες και οίκοι δημοπρασιών παρακολουθούσαν με αμείωτη προσοχή την τιμή να εκτοξεύεται, γεγονός που την ανέδειξε σε αστέρι της εβδομάδας.
Το ενδιαφέρον των αγοραστών στη δημοπρασία ήταν εν μέρει και αποτέλεσμα των περιορισμένων F1 που έχουν κυκλοφορήσει. Συγκεκριμένα, η McLaren είχε κατασκευάσει μόνο 106 F1. Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι σπάνια βγαίνουν σε δημοπρασία, είναι λογικό οι ενδιαφερόμενοι συλλέκτες να περιμένουν με αγωνία την πώλησή τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι το εν λόγω F1 χαρακτηρίζεται ως ένα από τα πρώτα σύγχρονα supercars. Ακόμη, όντας «αυτοκίνητο-χρονοκάψουλα» επάξια του αποδίδεται η αναβίωση της μάρκας αγωνιστικών αυτοκινήτων της McLaren.
Στα μέσα της δεκαετίας του 1990, η τιμή για τα McLaren F1 που είχαν κυκλοφορήσει κυμαινόταν από 800.000 μέχρι 1 εκατομμύριο δολάρια. Πολλοί ήταν αυτοί που τα θεωρούσαν υπερτιμημένα εκείνη τη χρονική περίοδο. Ωστόσο, όσο περνούσαν τα χρόνια η αξία τους συνέχιζε να αυξάνεται. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το F1 να καταστεί ως ένα από τα αυτοκίνητα με τις καλύτερες επιδόσεις όλων των εποχών όσον αφορά την αξία μεταπώλησης.
Αξίζει να επισημανθεί ότι ο κωμικός και παρουσιαστής Τζέι Λένο κάποτε αποκάλεσε την F1 του «την καλύτερη επένδυση που έκανε ποτέ».
McLaren F1: Το “ιερό δισκοπότηρο” της αυτοκίνησης
Το βρετανικό supercar πλησιάζει τα πρώτα “-άντα” της ζωής του, καταφέρνει όμως να είναι ακόμη περιζήτητο. Από τα 106 αυτοκίνητα που είχαν κατασκευαστεί, μόνο τα 68 ήταν για χρήση στους δρόμους, ενώ τα υπόλοιπα περιορίστηκαν σε αγωνιστική χρήση. Άλλη μια διάκριση που της προσάπτεται είναι ότι χαρακτηρίστηκε «το πρώτο αυτοκίνητο της Formula 1 για τον δρόμο». Αυτό που ξεχωρίζει τη συγκεκριμένη είναι ότι έχει πάνω της μόνο 241 μίλια (387 χιλιόμετρα). Όλα αυτά τα χρόνια βρισκόταν και στόλιζε μία ιδιωτική συλλογή, μέχρι να έρθει η στιγμή να πωληθεί όπως της άξιζε.
Βρίσκεται σε άριστη κατάσταση, όντας όπως ακριβώς βγήκε από το εργοστάσιο του Woking το 1995. Φοράει ακόμη τα ελαστικά Goodyear Eagle F1. Είναι βαμμένη με το σπάνιο «Creighton Brown». Μηχανικά, η McLaren είχε τοποθετήσει έναν θηριώδη ατμοσφαιρικό κινητήρα V12 6,1 λίτρων, με περισσότερους από 600 ίππους και τελική ταχύτητα 240 μίλια/ώρα.
Το 2019 είχε πωληθεί μία McLaren με ειδικές αγωνιστικές προδιαγραφές LM από την RM Sotheby’s για 19,8 εκατομμύρια δολάρια. Το φετινό ποσό ρεκόρ των 20.465.000 δολαρίων για την F1 του 1995 αναδεικνύει τη δυναμική που εξακολουθεί να έχει η αγορά των κλασικών, συλλεκτικών αυτοκινήτων.
Δυναμικό comeback για τις πωλήσεις πολύ ακριβών συλλεκτικών αυτοκινήτων
Λόγω της πανδημίας του Covid-19 είχαν σταματήσει και οι δημοπρασίες ακριβών κλασικών αυτοκινήτων. Γι’ αυτό η πώληση της McLaren F1 σε τόσο υψηλή τιμή ήρθε για να αποτελέσει απόδειξη ότι οι πωλήσεις για οκταψήφια ποσά παραμένουν ιδιαίτερα ισχυρές.
Σύμφωνα με την εταιρία ασφάλισης συλλεκτικών οχημάτων Hagerty, οι πωλήσεις στο Monterey Car Week ξεπέρασαν τα 210 εκατομμύρια δολάρια. Αυξήθηκαν, δηλαδή, κατά 34% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Ο John Mayhead, εκδότης του Price Guide της Hagerty στο Ηνωμένο Βασίλειο, δήλωσε, μεταξύ άλλων, ότι «υπήρχε έντονα αυξημένη ζήτηση στην αγορά κλασικών αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο το καλοκαίρι του 2020 μετά την άρση του πρώτου lockdown. Αυτό συνεχίζεται και φέτος, αν και όχι με τόσο αυξημένο ρυθμό.»
Σε παγκόσμιο επίπεδο, όσοι ασχολούνται με την αγορά κλασικών αυτοκινήτων αποδίδουν την όρεξη των συλλεκτών να αγοράσουν παλιά αυτοκίνητα σε μία σειρά από παράγοντες:
- Στην επιθυμία να ανταμείψουν τον εαυτό τους μετά από τις δυσκολίες των τελευταίων μηνών λόγω της πανδημίας
- Στην ραγδαία αύξηση των διαδικτυακών πλειστηριασμών, όπου η επιθυμία του καθενός πραγματοποιείται με ένα μόνο κλικ
- Και τέλος, στην αύξηση του διαθέσιμου πλούτου πολλών ανθρώπων.
Η πανδημία έστρεψε τα ενδιαφέροντα των χρηστών
Σύμφωνα με αναφορές της εταιρείας διαδικτυακών πλειστηριασμών κλασικών αυτοκινήτων Car and Classic, η πανδημία έχει αναδιαμορφώσει τις προτιμήσεις των αγοραστών. Ειδικότερα, δημοφιλή σε πωλήσεις αυτοκίνητα όπως το MGB και το Volkswagen Beetle δίνουν τη θέση τους σε αυτοκίνητα “dream classics” όπως η Porsche 911. Αυτή τη στιγμή, είναι το αυτοκίνητο που έχει τις περισσότερες αναζητήσεις στο διαδίκτυο.
Η αγορά κλασικών αυτοκινήτων ως επενδυτικός μηχανισμός
Μία νέα έκθεση του τραπεζικού ομίλου AfrAsia και της εταιρείας New World Wealth επιβεβαιώνει τις υποψίες όλων ότι οι τιμές κλασικών αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί. Με μία ματιά στα δεδομένα από το 2010 μέχρι το 2020, η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ορισμένα μοντέλα είδαν αύξηση της αξίας τους μέχρι και 300%.
Η χρηματιστηριακή αγορά φαίνεται να χάνει έδαφος από την ανερχόμενη αγορά κλασικών αυτοκινήτων. Ακόμη και άνθρωποι που δεν έχουν καμία σχέση με τον κλάδο αρχίζουν να επενδύουν σε αυτήν την πολλά υποσχόμενη αγορά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης, “πρωταθλητές σε αυτόν τον αγώνα” αύξησης της αξίας τους είναι την τελευταία δεκαετία:
- η McLaren F1 με αύξηση 280% (επάξια όπως είδαμε παραπάνω)
- η Lamborghini Countach με αύξηση 250%
- η Ferrari 250 GT California Spider με αύξηση 240%
- η Ferrari 250 GTO με 230% αύξηση
- και τέλος, η Lamborghini Miura με 220% αύξηση.
Αντί επιλόγου…
Μπορεί τα προγνωστικά να έδειχναν ότι η αγορά κλασικών, συλλεκτικών αυτοκινήτων θα χάσει έδαφος λόγω της πανδημίας, ωστόσο, τα δεδομένα ανατράπηκαν. Όχι μόνο δεν έχασε τη δυναμική της, αλλά βγήκε νικήτρια από όλη αυτήν την περιπέτεια. Δε φτάνει το γεγονός ότι αυξάνονται οι πωλήσεις κλασικών αυτοκινήτων παγκοσμίως, έρχεται και η εκτόξευση των τιμών για να απογειώσει την εν λόγω αγορά. Ολοένα και περισσότεροι ενδιαφερόμενοι περνούν από τον ρόλο του παρατηρητή στον ρόλο του αγοραστή εν μία νυκτί, χάρη στην ευκολία των διαδικτυακών πλειστηριασμών. Και προφανώς, δεν πρέπει να ξεχνάμε την ώθηση που έδωσε στη δυναμική της αγοράς κλασικών αυτοκινήτων η πώληση της McLaren F1. Αυτό το «διαμαντάκι» της αυτοκίνησης αποτελεί ορόσημο τόσο για την ίδια τη McLaren όσο και για την ιστορία του αυτοκινήτου.
Πηγές:
Οικονομικός Ταχυδρόμος, in.gr, autotypos.gr , caranddriver.gr, autobodynews.com, autocar.co.uk