Με τον όρο e-business εννοούμε κάθε είδος εμπορικής συναλλαγής μεταξύ προσώπων(φυσικών και μη)που πραγματοποιείται με ηλεκτρονικά μέσα . Είναι η διάθεση και αγοραπωλησία προϊόντων ηλεκτρονικά , η διεκπεραίωση εμπορικών λειτουργιών και συναλλαγών χωρίς τη χρήση χαρτιού , συνήθως μέσω δικτύων ηλεκτρονικών υπολογιστών . Πρόκειται για την αγοραπωλησία αγαθών , πληροφοριών και υπηρεσιών μέσα από δίκτυα ηλεκτρονικών υπολογιστών.

 

ΤΟ E-BUSINESS ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
Κάνοντας μια αναδρομή στην ιστορία του ηλεκτρονικού εμπορίου, ξεκίνησε στην Ελλάδα στις αρχές της δεκαετίας του 1990 με την ίδρυση του εργαστηρίου ηλεκτρονικού εμπορίου στο οικονομικό πανεπιστήμιο Αθηνών . Οι πρώτες προσπάθειες έγιναν πάνω στο κλάδο των έτοιμων ενδυμάτων και του λιανεμπορίου τροφίμων.
Στα μέσα του 1990 χρηματοδότησε το υπουργείο Ανάπτυξης τη δημιουργία υποδομών/ υπηρεσιών ηλεκτρονικού εμπορίου τα επιμελητήρια και τους εμπορικούς συλλόγους στα πρότυπα των ηλεκτρονικών κέντρων του εμπορίου του ΟΗΕ.
Στα μέσα της δεκαετίας του 2000 το υπουργείο οικονομικών επιτρέπει πάνω από 2.000 επιχειρήσεις να χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό τιμολόγιο , ώστε να μπορούν να κάνουν χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου . Προσφέροντας έτσι υψηλού επιπέδου ηλεκτρονικές υπηρεσίες . Το διαδίκτυο γίνεται πια η βασική υποδομή των ηλεκτρονικών συναλλαγών και της εναλλακτικής τραπεζικής.
Τα 3-4 τελευταία έτη σημειώθηκε μια αλματώδη αύξηση της τάξης του 100% και σε αριθμό ηλεκτρονικών τιμολογίων και σε αριθμό εμπλεκόμενων εταιριών. Ιδιαίτερα τον τελευταίο χρόνο, με αφορμή τόσο τις πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί από το κράτος για ενίσχυση της η-τιμολόγησης στην Ελλάδα, αλλά και την ανάγκη περικοπής λειτουργικών εξόδων των εταιρειών, παρατηρείται συνεχής αύξηση του ρυθμού υιοθέτησης της η-τιμολόγησης.
Σύμφωνα με μετρήσεις που έγιναν η συμμετοχή των ηλεκτρονικών καταστημάτων ήταν μεγαλύτερη στο τέλος του 2015 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά , ενώ παράλληλα υπήρξε ιδιαίτερα θετική αποδοχή από τους καταναλωτές. Συγκεκριμένα, καταγράφηκε συγκριτική αύξηση του τζίρου κατά 49,7%.

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΠΟΦΕΡΕΙ ΤΟ Ε-BUSINESS
Το e-business αναπτύσσει μια σειρά πλεονεκτημάτων αλλά και μειονεκτημάτων προς τον οργανισμό , τον καταναλωτή και τον προμηθευτή .
Βασικό πλεονέκτημα που δημιουργείται ως προς τον οργανισμό είναι ότι γίνεται επέκταση της τοπικής αγοράς σε εθνικές και παγκόσμιες αγορές . Αυτό υλοποιείται με ελάχιστο κεφάλαιο όπου μια εταιρεία μπορεί εύκολα και γρήγορα να εντοπίσει περισσότερους πελάτες και να συνεργαστεί με τους καλύτερους προμηθευτές.
Ακόμα, το e-business μειώνει το κόστος δημιουργίας , επεξεργασίας , διανομής και διαφήμισης όπου όλα αυτά επιτυγχάνονται με τη χρήση χαρτιού .Σ ΄ αυτή τη περίπτωση δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσεις χαρτί παρά μόνο το στήσιμο μια ιστοσελίδας.
Ένα ακόμα πλεονέκτημα του ηλεκτρονικού καταστήματος είναι ότι δεν χρειάζεται μεγάλο κεφάλαιο, όσο χρειάζεται να στήσεις ένα απλό κατάστημα . Ειδικότερα σε περίοδο οικονομικής ύφεσης δεν χρειάζεται ο επιχειρηματίας να πληρώσει ενοίκια, μισθό υπαλλήλων και πρώτες ύλες . Με τη δημιουργία ενός διαδικτυακού καταστήματος είναι λύση προβλήματος καθώς έχει ελάχιστες δαπάνες.
Τα πλεονεκτήματα που δημιουργούνται ως προς τον καταναλωτή είναι ότι ο καταναλωτής μπορεί να ψάξει ώστε να βρει τις χαμηλότερες τιμές της αγοράς , έχει παγκόσμια επιλογή στην αναζήτηση των αγαθών , έχει γρήγορη ανταπόκριση στις ανάγκες του πελάτη, ενώ παράλληλα το e-business παρέχει ευκολία και άνεση αγορών από το σπίτι καθώς ο ενδιαφερόμενος δεν χρειάζεται να βγει στην αγορά ώστε να αγοράσει τα προϊόντα που τον ενδιαφέρουν , αρκεί μόνο να έχει υπολογιστή και internet.
Ως προς τον προμηθευτή τα πλεονεκτήματα που δημιουργούνται για αυτόν είναι ότι του δίνεται η δυνατότητα για παγκόσμια παρουσία και ταυτόχρονα υπάρχει βελτιωμένη ανταγωνιστικότητα . Ακόμα, το e-business παρέχει μείωση χρόνου συναλλαγών και δίνει νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες .

Στον αντίποδα, βασικό μειονεκτήματα που έχει αυτή η εφαρμογή είναι το κόστος ανάπτυξης εσωτερικού συστήματος για μια ηλεκτρονική επιχείρηση που μπορεί να είναι ιδιαίτερα υψηλό κόστος και συχνά να δημιουργηθεί λάθος εξαιτίας έλλειψης προηγούμενης εμπειρίας, που μπορεί να οδηγήσει σε καθυστερήσεις. Βέβαια, το κόστος για τη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος μπορεί να αλλάξει δραματικά , καθώς κάθε μέρα βγαίνουν και νέες τεχνολογίες.
Το σημαντικότερο μειονέκτημα για τις επιχειρήσεις που έχουν άμεση σχέση με τον καταναλωτή είναι ότι οι καταναλωτές δεν εμπιστεύονται ακόμα για τις συναλλαγές τους το διαδίκτυο και κυρίως να δώσουν τον αριθμό της πιστωτικής τους κάρτας μέσω αυτού.

Φυσικά, υπάρχει και ο κίνδυνος της κλασσικής απάτης λόγω του ότι οι πληρωμές είναι απρόσωπες και χωρίς να είναι γνωστή η γεωγραφική θέση των δύο μερών είναι εύκολο να χρησιμοποιηθούν κλασσικά μοτίβα εξαπάτησης, τα οποία πολλές φορές έχουν καταπολεμηθεί αποτελεσματικά στη φυσική τους μορφή. Παραδείγματα αποτελούν οι διάφορες μορφές χρηματιστηριακής απάτης, παράνομα στοιχήματα, πυραμίδες

Οι στόχοι του ηλεκτρονικού επιχειρείν εκτείνονται σε όλους τους οικονομικούς τομείς. Οι βασικότερες χρήσεις του σήμερα περιλαμβάνουν την αυτοματοποίηση, την απλοποίηση και τον επανακαθορισμό επιχειρηματικών διεργασιών, τη δημιουργία εξατομικευμένων σχέσεων, τη βελτίωση της ποιότητας και τη δημιουργία υπηρεσιών/προϊόντων, τη μείωση του κόστους και την αύξηση του περιθωρίου κέρδους.
Οι ευκαιρίες που δίνονται από την εφαρμογή του e-business είναι ότι δεν απαιτεί την ύπαρξη ενός
φυσικού καταστήματος, ενώ και η αποθήκευση μεγάλων ποσοτήτων αποθεμάτων μπορεί να αποφευχθεί, αν υπάρχει επαρκής υποδομή logistics. Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα θα προσελκύσει πελάτες που μπορεί να μη γνώριζαν την ύπαρξη του brand , αν αυτό εμφανίζεται σε σχετικές αναζητήσεις ή αν προβάλλεται . Και πιο σημαντικό είναι ότι μπορεί ο επιχειρηματίας να καταλάβει την καταναλωτική συμπεριφορά , αναλύοντας την κίνηση στο ηλεκτρονικό κατάστημα μέσω εργαλείων όπως είναι η GoogleAnalytics που μπορεί να δει τι δεν πάει καλά και να το διορθώσει.
Οι κίνδυνοι που υπονομεύονται από αυτή την εφαρμογή είναι ότι μπορείς να πέσεις θύμα απάτης διότι μπορεί να γίνει υποκλοπή πιστωτικών καρτών . Μια άλλη ζημία που θα πρέπει να υπολογιστεί είναι αυτή των ψευδών δηλώσεων, καθώς κάποιοι καταναλωτές ενδεχομένως να παραπονεθούν ότι δεν έλαβαν ποτέ την παραγγελία τους . Ο καταναλωτής πραγματοποιεί τις αγορές του με βάση αυτά που διαβάζει στις περιγραφές και βλέπει στις εικόνες , άρα εάν πάει κάτι στραβά στην παραγγελία ή στην συναλλαγή με την επιχείρηση τότε ο πελάτης θα μείνει δυσαρεστημένος . Σ΄ αυτή την περίπτωση η επιχείρηση πριν κάνει οποιαδήποτε κίνηση προς τον πελάτη πρέπει να βεβαιωθεί ότι αυτά που έχει γράψει στην σελίδα του internet είναι και σωστά.
Άρα η εφαρμογή του e-business δημιουργεί και ευκαιρίες αλλά κρύβει και κινδύνους τόσο στον καταναλωτή όσο και στο ηλεκτρονικό κατάστημα ή ηλεκτρονική υπηρεσία.

ON-LINE ΑΓΟΡΕΣ
Το προφίλ αυτών των καταναλωτών είναι κυρίως νέοι οικογενειάρχες με μικρά παιδιά, νεαρά ζευγάρια ή εργένηδες που ζουν στα αστικά κέντρα, φανατικοί των ηλεκτρονικών μέσων και φανατικοί e-shoppers , καθώς και κυνηγοί προσφορών και εκπτώσεων. Σε μεγάλο βαθμό αυτό οφείλεται στο ότι προς το παρόν τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ στην Ελλάδα εξυπηρετούν μόνο μεγάλα αστικά κέντρα και λιγότερο την επαρχία.
Η συνδυαστική στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων των ερευνών δείχνει , παρότι σε πολύ χαμηλά ποσοστά, μία σαφέστατα αυξητική τάση των σταθερών/συστηματικών (μη περιστασιακών) αγοραστών προϊόντων σουπερμάρκετ μέσω διαδικτύου. Σημειώνεται ότι διεθνώς το ηλεκτρονικό εμπόριο για τα είδη σουπερμάρκετ, παρότι διατηρεί χαμηλά μερίδια αγοράς παρουσιάζει αξιόλογη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και οι εκτιμήσεις για την παγκόσμια αγορά των ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ αναφέρουν ότι θα αναπτυχθεί από 36 δισ. δολ. το 2014 σε 100 δισ. δολ. ως το 2018.

ffkm

Αυτό το διάγραμμα έχει στοιχεία από στατιστικές μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί από το 2015 έως το 2018
Όσον αφορά τους Έλληνες OnLine αγοραστές, για πρώτη φορά το κινητό τηλέφωνο έχει ξεπεράσει το laptop με το 89% να το αναφέρει ως τρόπο πρόσβασης στο Internet, ενώ ο σταθερός Η/Υ είναι στην τέταρτη θέση με μόλις 60%. Επίσης στους κυρίους λόγους χρήσης του Internet περιλαμβάνονται δυο υπηρεσίες που υποστηρίζουν τις OnLine αγορές: έρευνα OnLine αγοράς και σύγκριση τιμών (74%) και OnLine τραπεζική (57%) με μια σημαντική αύξηση +14% μονάδες λόγω κυρίως των Capital controls .

fmaf

ΕΠΙΛΟΓΟΣ :
Τελειώνοντας , οι καταναλωτές είναι ενήμεροι και εξοικειωμένοι με τις ηλεκτρονικές αγορές και τις διάφορες επιμέρους εμπορικές συναλλαγές. Η στάση των καταναλωτών για τις αγορές μέσω διαδικτύου είναι θετική . Είναι επίσης σημαντικό πως μελλοντικά όλο και περισσότερα άτομα θα βάλουν στη ζωή τους τις ηλεκτρονικές αγορές.
Οι καταναλωτές βρίσκουν πολλά οφέλη στις αγορές μέσω διαδικτύου . Είναι ένας «άνετος» τρόπος διεκπεραίωσης των αγορών τους καθώς τους προσφέρεται μια μεγάλη γκάμα προϊόντων σε καλές τιμές . Ωστόσο δεν παύει να υπάρχει και η αρνητική πλευρά . Στην Ελλάδα υπάρχει ακόμα έλλειψη ηλεκτρονικών καταστημάτων διότι είναι πολλοί αυτοί που προτιμούν τα ξένα ηλεκτρονικά καταστήματα σε αναζήτηση ενός προϊόντος που δεν υπάρχει στη ελληνική αγορά .
Τελευταίο , αλλά όχι λιγότερο σημαντικό , υπάρχει ένας διχασμός όσον αφορά τα ηλεκτρονικά καταστήματα . Το 88%, μπορεί να θεωρεί τα ηλεκτρονικά καταστήματα ανταγωνιστικά αλλά ταυτόχρονα το 82% των καταναλωτών πιστεύει σ ΄ αυτά και στην εξέλιξη τους στο κοντινό μέλλον . Αυτός ο διχασμός που έχει δημιουργηθεί μπορεί να οφείλεται στην έλλειψη γνώσης ή μπορεί να οφείλεται στο ότι οι καταναλωτές ακόμα δεν μπορούν να εμπιστευτούν τις συναλλαγές τους στο διαδίκτυο.
Παρόλα αυτά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το «Ηλεκτρονικό εμπόριο» – «e-business» δεν είναι μια μόδα που θα περάσει . Είμαστε αναγκασμένοι να το δεχτούμε και να προσαρμοστούμε στις απαιτήσεις του . Το ίδιο και οι επιχειρήσεις , εξαιτίας του μεγάλου ανταγωνισμού που έχει δημιουργηθεί μεταξύ τους . Διότι όπως είπε και ο Andy Grove :
¨Σε λίγα χρόνια όλες οι επιχειρήσεις θα είναι e-επιχειρήσεις ή δεν θα υπάρχουν¨

ΠΗΓΕΣ
• http://okeanis.lib.teipir.gr/xmlui/bitstream/handle/123456789/2491/log_201400150.pdf?sequence=1
• http://news.in.gr/economy/article/?aid=1231188683
• http://www.newsbeast.gr/technology/internet/arthro/2051157/kerdizi-edafos-to-ilektroniko-emporio-stin-ellada
• http://www.excelixi.org/el/Knowledge-Base/e-Business/Ilektroniko-epixeirin-efkairies-kai-kindinoi
• http://www.statistics.gr/documents/20181/ab0a752c-31a2-4679-b9cf-94119d0b1106
• http://www.greekecommerce.gr/gr/news/nea-greca/auxisi_tzirou_stin_evdomada_ilektronikou_eboriou_2015/
• http://www.eltrun.gr/ecommerce_survey_2015/
• http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26525&subid=2&pubid=113903648

Απάντηση