Γιώργος Μυλωνάκης, φοιτητής Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών, ΠΑΜΑΚ
Στις μέρες μας, πολλοί Marketeers τείνουν να εφαρμόζουν μία κοινότυπη στρατηγική marketing από την οποία παίρνουν όλο και πιο χαμηλές αποδόσεις. Αυτό έχει ως συνέπεια οι επιχειρήσεις τους να έχουν όλο και λιγότερη έκθεση στο κοινό και συνεπώς, μειωμένες αποδοχές. Αυτό συμβαίνει σταδιακά με την πάροδο του χρόνου, έως ότου καταλάβουν την αναγκαιότητα που έχει η μαζική δράση στο marketing.
Το marketing είναι μία διαρκώς εξελισσόμενη επιστήμη. Έτσι, είναι αναγκαίο όλοι οι επιχειρηματίες και επαγγελματίες του κλάδου να παραμείνουν ανταγωνιστικοί και να πρωτοπορήσουν σε αυτό. Με τον τρόπο αυτό, θα συνεχίσουν να φέρνουν τα μέγιστα δυνατά κέρδη για την επιχείρηση τους.
Πώς μία καινοτομία του Facebook έφερε αβεβαιότητα στον κλάδο του marketing
Κατά την διάρκεια της εμφάνισης του, το Facebook αποτελούσε για τους Marketeers ένα “ζωντανό όνειρο”. Όμως, εάν τους ρωτούσε κανείς σήμερα, θα έπαιρνε διαφορετική απάντηση.
Με την κυκλοφορία του «Pages for Brands», οι ειδικοί αντιλήφθηκαν ότι καθίσταται εφικτή η δημιουργία μίας ομάδας αφοσιωμένων ακολούθων. Οι ακόλουθοι αυτοί θα γίνονταν οι πιο πιστοί πελάτες, που θα αγόραζαν τα περισσότερα από τα προϊόντα των επιχειρήσεων. Έτσι, ήταν θέμα χρόνου για τις περισσότερες επιχειρήσεις να εισχωρήσουν σε αυτήν την πλατφόρμα ώστε να διαφημίσουν την δουλειά τους.
Σήμερα, οι επιχειρηματίες θα ήταν πολύ τυχεροί αν έστω και το 1% του κοινού τους έβλεπε τις αναρτήσεις τους. Ως εκ τούτου, οι επαγγελματίες αναγκάστηκαν να βασίζουν όλες τις ελπίδες τους σε πληρωμένες διαφημίσεις. Αυτό έγινε με σκοπό να προσεγγίσουν το κοινό που ήδη είχαν κερδίσει. Όμως, τα προβλήματα του Facebook δεν σταματούν εκεί αφού ολοένα και συνέχιζε να δυσχεραίνει την ζωή των επιχειρηματιών. Αυτό έγινε αντικαθιστώντας το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού της εξυπηρέτησης πελατών, με προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης (Artificial Intelligence).
Όμως, αυτή η προσέγγιση δε φάνηκε να έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, καθώς δεν υπήρχε η ανάλογη ετοιμότητα για ένα τέτοιο τεχνολογικό “άλμα”. Tα προγράμματα ΑI απορρίπτουν συχνά διαφημίσεις που ενδεχομένως δεν παραβιάζουν την πολιτική και τους τιθέμενους όρους. Δεν μπορεί να παραληφθεί πως ακόμα και λογαριασμοί που παράγουν διαφημίσεις διαγράφονται οριστικά μέρα με την μέρα πολλές φορές και αναίτια.
Η ανάδυση καινούριων καναλιών Marketing με την έκλειψη του Facebook
Στο μεταξύ, έχει ξεσπάσει ένας όχι και τόσο “κρυφός” πόλεμος μεταξύ της Apple και του Facebook, σχετικά με τη διαχείριση προσωπικών δεδομένων. Η Apple με το IOS14 δίνει την επιλογή εάν οι χρήστες επιθυμούν το Facebook να ανιχνεύει τα προσωπικά τους δεδομένα. Την ίδια στιγμή, μία νέα πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης αναδύεται κάθε μέρα όλο και πιο πολύ: το Clubhouse. Όλα αυτά μαζί, έχουν οδηγήσει πλέον στην έξωση του Facebook από τον “θρόνο” των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Η σημασία που έχει το Email Marketing
Έτσι, οι αποκλεισμοί λογαριασμών στο Facebook οδήγησαν τους Marketeers σε μία στρατηγική που προς στιγμήν νόμιζαν πως είχε “πεθάνει”: το Email Marketing. Το σημαντικό με αυτήν τη μέθοδο είναι ότι οι επαγγελματίες έχουν την δυνατότητα να επικοινωνούν με τους πελάτες όποτε θέλουν. Επίσης, τους δίνει την δυνατότητα να εξάγουν τα δεδομένα των πελατών τους και να τα μεταφέρουν σε άλλη πλατφόρμα. Ακόμη, αξίζει να σημειωθεί ότι άλλο ένα προσόν του Εmail Marketing είναι ότι “χτίζει” μία προσωπική σχέση επαγγελματία-πελάτη. Αυτό συμβαίνει μιας και τα emails αποστέλλονται ξεχωριστά σε πελάτες από ανθρώπους της επιχείρησης και όχι αυτοματοποιημένα. Μάλιστα, το όνομα των ανθρώπων αυτών είναι τις περισσότερες φορές στη διάθεση των πελατών. Έτσι, οικοδομείται εμπιστοσύνη μεταξύ τους, σε σύγκριση με το να βλέπουν αυτοματοποιημένα μηνύματα που απλά φέρουν το όνομα της επιχείρησης.
Το podcast ως νέο μέσο διαφήμισης
Τα προβλήματα του Facebook με τις διαφημίσεις έφεραν στο προσκήνιο άλλη μία στρατηγική Marketing που απ’ ότι φαίνεται ήρθε για να μείνει: τα Podcasts. Σύμφωνα με τον ιδρυτή του Podcast Magazine, Steve Olsher, «η μέση διάρκεια ενός podcast είναι 62 λεπτά. Η ανάπτυξη που έχει γνωρίσει είναι κυρίως λόγω των συσκευών broadcasting, όπως είναι το Bluetooth ή το CarPlay. Αυτός είναι και ο λόγος που ο αριθμός των ακροατών το 2023 αναμένεται να φτάσει το 1 δισεκατομμύριο». Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο που διέπει το Podcast και το κάνει τόσο ξεχωριστό είναι η ανθρώπινη φωνή. Σε σύγκριση με το απλό κείμενο, δημιουργεί τεράστια σύνδεση με τον εν δυνάμει πελάτη.
Clubhouse: το νέο επαναστατικό μέσο μαζικής δικτύωσης
Την ιδέα του Podcast υιοθέτησε το Clubhouse την οποία και εξέλιξε περαιτέρω. Oι Paul Davison και Rohan Seth άρπαξαν την ευκαιρία που τους δόθηκε τον καιρό της πανδημίας, που οι άνθρωποι αναζητούσαν την ανθρώπινη σύνδεση. Έτσι, έδωσαν στους χρήστες τους τη δυνατότητα να πραγματοποιούν ομαδικές συνομιλίες σε πραγματικό χρόνο για διάφορα θέματα. Πρόκειται για ζητήματα σχετικά με την τέχνη, την επιστήμη, την οικονομία και το Marketing. Συνεπώς, δημιουργήθηκαν γρήγορα ισχυρές σχέσεις μεταξύ συναδέλφων του κλάδου, αλλά κυρίως μεταξύ επιχειρηματιών και ανθρώπων που ενδιαφέρονται για τα ίδια θέματα.
Συμπέρασμα
Εν κατακλείδι, το ηθικό δίδαγμα δεν είναι ότι απαγορεύεται να χρησιμοποιούμε την Google ή το Facebook για να προωθήσουμε τη δουλειά μας. Είναι γνωστό ότι και οι δύο αυτοί κολοσσοί κατέχουν σημαντικό ρόλο στο Marketing, εάν χρησιμοποιηθούν με τον σωστό τρόπο. Το συμπέρασμα είναι ότι δεν είναι φρόνιμο να βασίζουμε όλη την ενέργεια και το budget μας σε ένα “κανάλι” marketing. Ένας Marketeer είναι αναγκαίο να γνωρίζει να χρησιμοποιεί όχι μόνο ένα, αλλά πολλά εργαλεία marketing με αποτελεσματικό τρόπο. Έτσι, θα είναι εξασφαλισμένος ότι δεν θα “ανατιναχθεί” όλο το πλάνο marketing σε περίπτωση που μία πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης εκλείψει.
Πηγές:
npr.org, financialexpress.com, upmyinfluence.com, economictimes.indiatimes.org, digitalinformationworld.com, brandequity.economictimes.indiatimes.org