Με καταστάσεις που θα έβλεπε κανείς σε μία ταινία επιστημονικής φαντασίας έχει έρθει αντιμέτωπη η ανθρωπότητα τις τελευταίες εβδομάδες. Ο λόγος για τον γνωστό πλέον COVID-19, o οποίος έχει σπείρει τον πανικό παγκοσμίως. Η ξαφνική αυτή λοιπόν πανδημία, εκτός από πανικό, έχει δημιουργήσει ανυπολόγιστης ζημίας κρίση στην παγκόσμια οικονομία. Πλήθος δραστηριοτήτων έχουν «παγώσει» με συνέπεια τα συστήματα υγείας, οι κυβερνήσεις, οι παγκόσμιοι οργανισμοί και οι εταιρείες να προχωρούν σε έκτακτα και «σκληρά» μέτρα για να περιορίσουν τις επιπτώσεις.
Αν θέλουμε να δούμε τις οικονομικές επιπτώσεις του φονικού αυτού ιού θα ξεκινούσαμε ενδεχομένως από τις αεροπορικές εταιρείες. Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες οι αερομεταφορές είναι από τους τομείς που έχουν πληγεί και θα πληγούν περισσότερο στο μέλλον από την πανδημία. Συνεχείς περικοπές πτήσεων, ακυρώσεις ταξιδιών από και προς μέρη της υφηλίου που έχουν πληγεί περισσότερο από τον ιό, είναι μερικά από τα αναγκαστικά μέτρα που λαμβάνουν οι αεροπορικές εταιρείες. Κύριος στόχος όλων είναι ο περιορισμός της εξάπλωσης του ιού, ο οποίος όπως αποδείχθηκε εξαπλώθηκε παγκόσμια από μετακινήσεις ανθρώπων από τη μία χώρα στην άλλη κυρίως μέσω της χρήσης αεροσκαφών. Ο τζίρος των αεροπορικών εταιρειών έχει μειωθεί δραματικά και θα συνεχίσει να μειώνεται ακόμη και μετά τη λήξη της πανδημίας κυρίως λόγω επικείμενου φόβου των ταξιδιωτών να μετακινηθούν. Κάτι τέτοιο πλέον είναι αναμενόμενο εφόσον ήδη έχει ακυρωθεί το 70% των προγραμματισμένων παγκόσμιων πτήσεων.
Η αεροπορική βιομηχανία της Ασίας βιώνει τις πιο δύσκολες ώρες καθώς οι πρώτες μειώσεις του τζίρου διαφάνηκαν ήδη από τον Φεβρουάριο. Σύμφωνα με μία μέτρηση που πραγματοποιήθηκε στην Κίνα στις 17 Φεβρουαρίου οι πτήσεις μειώθηκαν κατά 75% σε σύγκριση με το Φεβρουάριο του 2019. Το οικονομικό αντίκτυπο στην οικονομία θα είναι τεράστιο με ενδεχόμενο να πτωχεύσουν το επόμενο τρίμηνο οι μισές από τις αεροπορικές εταιρείες της χώρας. Μάλιστα, αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, οι ΗΠΑ, η Αυστραλία έχουν αναστείλει μέχρι νεωτέρας τη μεταφορά επιβατών στην Κίνα, που αποτελεί το αρχικό επίκεντρο της πανδημίας.
Η κατάσταση είναι δραματική βέβαια για την Ευρώπη και ειδικά για την Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο που υπολογίζεται ότι θα είναι οι χώρες με την μεγαλύτερη οικονομική κρίση μελλοντικά και όχι μόνο. Στις 9 Μαρτίου όπου έλαβε χώρα το lockdown στην Ιταλία υπολογίστηκε ότι οι αεροπορικές εταιρείες υπέστην μέχρι εκείνη τη στιγμή μείωση του τζίρου τους κατά 85% που ισοδυναμεί με 27δις ευρώ. Από την άλλη, η Austrian Airlines, θυγατρική της Lufthansa προχώρησε σε μείωση του ωραρίου για 7000 εργαζομένους καθώς και σε περικοπή του μισθού τους κατά 16%. Επιπλέον, τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Βρετανίας, το Χίθροου και Γκάτγουικ, ανακοίνωσαν δημοσίως ότι θα προχωρήσουν σε πάγωμα προσλήψεων και απολύσεις εργαζομένων. Παρόμοια έκτακτα μέτρα ανακοίνωσε και ο οργανισμός αερομεταφορών ΗΠΑ προκειμένου να μειώσει το οικονομικό κόστος της πανδημίας με αποκορύφωμα το κλείσιμο των συνόρων ΗΠΑ – Καναδά. Στην αμερικανική ήπειρο, οι οικονομικές επιπτώσεις έγιναν αντιληπτές από τις πρώτες κιόλας μέρες επιβολής των μέτρων λόγω του ότι οι αεροπορικές εταιρείες ματαίωναν ταξίδια στην αμερικανική ήπειρο, όπως και διεθνή.
Καταληκτικά, υπολογίζεται από διάφορες μελέτες και στατιστικές αναλύσεις ότι η ζημία των αερομεταφορών ανέρχεται σε 65 έως 123 δις δολάρια, ένα ποσό πρωτόγνωρο και μη αναμενόμενο. Επίσης, οι αερομεταφορές βρίσκονται μέσα στην δεκάδα των περισσότερο ζημιωμένων επιχειρήσεων και υπηρεσιών από την πανδημία. Όλο αυτό το κόστος της πανδημίας θα κορυφωθεί κατά τους καλοκαιρινούς μήνες όπου αναμένεται εξαιρετικά μειωμένη τουριστική κίνηση παγκοσμίως και δυστυχώς θα πλήξει μεταξύ άλλων και χώρες, όπως η Ελλάδα που στηρίζονται κατά ένα μεγάλο μέρος στον τουρισμό.
I don’t think the title of your article matches the content lol. Just kidding, mainly because I had some doubts after reading the article.