Η ραγδαία ανάπτυξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Η Tesla, αμερικανική εταιρία πώλησης αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει γίνει το σημείο αναφοράς. Τελευταία, στην αγορά οι πωλήσεις  της ανεβαίνουν ραγδαία δημιουργώντας αρνητικό αντίκτυπο στις πωλήσεις των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων αντίστοιχα. Κάνοντας μια ιστορική αναδρομή, η Tesla ιδρύθηκε από τον Elon Musk το 2003 με τις πωλήσεις της να μην είναι ικανοποιητικές. Το 2013, το μοντέλο Tesla roadster το πρώτο ηλεκτρικό πλήρες σπορ αυτοκίνητο ξεπέρασε κάθε προσδοκία των κατασκευαστών. Η δημοτικότητα καθώς και οι πωλήσεις της εταιρίας άρχισαν να ανεβαίνουν ραγδαία.

Έκτοτε, εταιρίες και αργότερα ιδιώτες προτιμούσαν με ολοένα και αυξανόμενο ρυθμό να αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα ακόμη και στην Ευρώπη (που παραδοσιακά προτιμώνται τα γερμανικά). Οι λόγοι ανάγονταν κυρίως στην προστασία του περιβάλλοντος και την οικολογία αλλά και στην προηγμένη τεχνολογία που χρησιμοποιούσε η Tesla. Αυτή η ραγδαία ανάπτυξη της αμερικανικής εταιρείας έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μεγάλης αναστάτωσης και αβεβαιότητας στους κύκλους των υπόλοιπων αυτοκινητοβιομηχανιών. Συγκεκριμένα, οι κατασκευαστές γερμανικών αυτοκινήτων βλέπουν τις πωλήσεις να μειώνονται απειλητικά για πρώτη φορά.

 

Ο κορωνοϊός και η άνοδος της Tesla έφεραν την κάθοδο της γερμανικής βιομηχανίας

To 2019 η κρίση στην γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έφτασε στα υψηλότερα επίπεδα. Αυτό συνέβη καθώς το Νοέμβριο ο Elon Musk ανακοίνωσε την κατασκευή παραρτήματος της Tesla λίγο έξω από το Βερολίνο προσεχώς. Η απόφασή του αυτή στηρίχθηκε στις κατά 32% αυξημένες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη και ιδίως στην Γερμανία. Μάλιστα, οι Γερμανοί σύμφωνα με σχετικές έρευνες είναι αυτοί που αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα περισσότερο σε σχέση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους. Το Model 3 της Tesla τερμάτισε δεύτερο στον διαγωνισμό της Γενεύης πίσω από το Peugeot 208. Με αυτόν τον τρόπο, έκανε την «απειλή» ακόμη πιο αισθητή στην Γερμανία.

Ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας που μείωσε τα έσοδα των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών είναι η πανδημία του κορωνοϊού. Οι εξαγωγές των γερμανικών αυτοκινήτων στην Ασία  και συγκεκριμένα σε Κίνα και Ιαπωνία μειώθηκαν κατά 50% το πρώτο τρίμηνο του 2020. Οι γερμανικές βιομηχανίες ψάχνουν πλέον λύσεις για το οικονομικό αδιέξοδο. Δραστική απάντηση έδωσε η Volkswagen ανακοινώνοντας την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέχρι το 2022. Η κίνηση αυτή φανερώνει την ανάγκη εκσυγχρονισμού των αυτοκινητοβιομηχανιών αλλά και τη ροπή των καταναλωτών προς κάθε τι νέο και οικολογικό. Η κρίση μάλιστα στη γερμανική βιομηχανία ήταν αρκετή για να απολυθούν τα τελευταία δύο έτη 418.000 εργαζόμενοι.

Μετά την Volkswagen και άλλες βιομηχανίες αναζήτησαν οικονομικές διευκολύνσεις για την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Μάλιστα έγινε  στατιστική έρευνα που δημοσιεύθηκε στη Γερμανία για λογαριασμό της ΒΜW. Από εκεί, έγινε γνωστό ότι η εταιρεία αν πωλεί μελλοντικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα και εκτός Ευρώπης θα έχει κέρδη +43% από ότι τώρα.  Εν κατακλείδι, το κύριο ζήτημα που ανέκυψε είναι η πρωτοφανής κρίση στις πωλήσεις αυτοκινήτων και η ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος. Η συχνότερη και ίσως μελλοντικά καθολική χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων (έως το 2050) είναι μία καλή αρχή. Ο λόγος φυσικά για την προστασία της αειφόρου ανάπτυξης  και την άνοδο της οικονομίας.

Elon Musk

 

 

Πηγές: bloomberg, dem spiegel, reuters, capital.gr

Αγγελική Ξουρή

Φοιτήτρια Νομικής Α.Π.Θ.

Απάντηση