Το μέλλον της οικονομίας στα χέρια της αυτοκινητοβιομηχανίας

Ένας από τους στόχους της χιλιετίας είναι η προστασία και η εξασφάλιση της διατήρησης του κοινού περιβάλλοντος. Σύμφωνα με έρευνες που συνέλαβαν στην καταμέτρηση των αυτοκινήτων, φορτηγών και ημιφορτηγών που κυκλοφορούν στον κόσμο, η καλύτερη προσέγγιση που απέδωσαν το 2016 είναι 1.32 δισεκατομμύρια. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια πολλοί αναλυτές εκτιμούν ότι ποσό έχει ξεπερασθεί ήδη φτάνοντας τα 1.4 δισεκατομμύρια. Αυτά τα μεγέθη παρουσιάζουν μια συνεχόμενη αυξητική πορεία, που είναι εντυπωσιακή. Όμως  ταυτόχρονα είναι τρομακτική υπολογίζοντας τις αρνητικές συνέπειες που έχει η χρήση τους στο περιβάλλον.

Οι ειδικοί της Ε.Ε. λαμβάνοντας υπόψιν την αυξητική τάση της κυκλοφορίας των οχημάτων έθεσε στόχους για την μείωση των εκπομπών των ρύπων. Οι στόχοι είναι όλα τα καινούρια αυτοκίνητα να εκπέμπουν μέχρι 95g CO2/km. Βέβαια το 2025 θα μειωθεί στα 80,75 g CO2/km ενώ το 2030 στα 66,50g CO2/km. Οι συνέπειες αυτών των κανόνων αρχίζουν σταδιακά να γίνονται εμφανείς, με τα πρόστιμα που θα επιβληθούν να πληρώσουν οι κάτοχοι των οχημάτων. Πλήγμα θα δεχθούν και οι επιχειρήσεις που βλέπουν τις πωλήσεις των αυτοκινήτων τους να μειώνονται λόγω των αυξημένων ρύπων τους. Η λύση για αυτό το πρόβλημα ήρθε από ένα υβριδικό όχημα που παρουσίασε η Toyota το 1997. Οι ρύποι του οποίου για την εποχή εκείνη ήταν αρκετά μειωμένοι.

Η τεχνολογία των υβριδικών μπορεί να εξοικονομήσει χρήματα από τους οδηγούς και να επιφέρει νέες πωλήσεις στις επιχειρήσεις.

Ένα υβριδικό όχημα αποτελείται από ένα βασικό κινητήρα εσωτερικής καύσης βενζίνης ή πετρελαίου. Ωστόσο, υπάρχει και ένας υποβοηθητικός κινητήρας. Είναι ηλεκτρικός και φορτίζεται από τον κύριο κινητήρα κατά την διάρκεια της κίνησης του αυτοκινήτου ή από την φόρτιση των επαναφορτιζόμενων μπαταριών. Δεν είναι όμως η τεχνολογία αυτή που τα καθιστά ελκυστικά προς το αγοραστικό κοινό. Αντιθέτως, είναι η μικρότερη εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, οι μηδενικοί φόροι λόγω μειωμένων ρύπων καθώς και τέλη κυκλοφορίας.

Η διαφορά ενός συμβατικού και ενός υβριδικού οχήματος δεν είναι άλλη από την μακροπρόθεσμη οικονομία καυσίμων και απαλλαγή των τελών καυσίμων. Ένα μέσο αυτοκίνητο 1.300 κυβικών έχει κόστος απόκτησης γύρω στα 13.000€-14.000€ , ενώ ένα υβριδικό ξεκινάει από 17.000€-27.000€. Η διαφορά μεταξύ τους είναι κατά μέσο όρο 4.000€. Όμως η εξοικονόμηση που προκύπτει δεν είναι μόνο από τα καύσιμα, αλλά και από την απαλλαγή των φόρων λόγω χαμηλών ρύπων. Καθώς επίσης φυσικά,  και τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Ωστόσο, σε λιγότερο από μια δεκαετία έχουν καλυφθεί τα έξοδα της διαφοράς τους. Έτσι, οι καταναλωτές των υβριδικών οχημάτων έχουν βγει κερδισμένοι από την απόκτηση τους κατά 7.000€. Παρατηρώντας το κέρδος που θα έχουν σε αυτό το χρονικό διάστημα οι μελλοντικοί αγοραστές τείνουν να κλείνουν προς την αγορά υβριδικών οχημάτων. Αυτό δημιουργεί μία πιο ανταγωνιστική αγορά αυτοκινήτων που αγωνίζονται για αύξηση των πωλήσεων τους.

Μπορεί ο ηλεκτροκίνητος κινητήρας να αντικαταστήσει εύκολα τους συμβατικούς κινητήρες και να κυριαρχήσει στην αυτοκινητοβιομηχανία;

Τα τελευταία χρόνια εκτός από τα υβριδικά έχουν εμφανιστεί και τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα. Η μέγιστη αυτονομία τους φθάνει για μοντέλα της Tesla γύρω στα 595km. Όμως η τιμή τους ξεκινάει από 40.000€. Ένας μέσος καταναλωτής ωστόσο θα εστιάσει την προσοχή του σε ένα οικονομικότερο όχημα. Έτσι, ένα μέσο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο με αυτονομία γύρω στα 250-350km κοστίζει από 20.000. Στην ελληνική αγορά προωθούνται περισσότερο μέσω των επιδοτήσεων. Αποτελείται από το 15% επί της τιμής και δίνεται επιπλέον bonus 1.000€ με την  απόσυρση του παλιού οχήματος.

Το κόστος φόρτισης στην ελληνική πραγματικότητα είναι σε ένα ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο είναι 70KWH είναι 6.62€/ανά φόρτιση άρα, στα 100km. Το κόστος θα είναι 2€-2.50€ σε οικιακή πρίζα και με μία μέση καθημερινή χρήση το κόστος ανά μήνα είναι γύρω στα 30€. Η διαφορά είναι αισθητή με τον συμβατικό κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου 1.300 κυβικών που χρειάζεται είναι η πενταπλάσια.

Αύξηση των πωλήσεων από το 2018 και η πρωτιά της Νορβηγίας σε ποσοστά πωλήσεων

Οι πωλήσεις των υβριδικών Ευρώπη το 2019, σύμφωνα με την Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτου Ευρώπης (European Automobile Manufacturers Association) έχουν αυξηθεί. Το αρχικό ποσοστό ήταν στο 3,53%. Την προηγούμενη χρονιά βρίσκονταν στο 2,47% και μόνο η Νορβηγία έχει περάσει το 50% των πωλήσεων των υβριδικών. Από την άλλη οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτροκίνητων είναι 2.28% ξεπερνώντας το 1,28% του 2018. Τα νούμερα που εμφανίζονται είναι άκρως ενθαρρυντικά για τους καταναλωτές που εξοικονομούν μακροπρόθεσμα χρήματα. Η απόκτηση είτε υβριδικών είτε αμιγώς ηλεκτροκίνητων καθίσταται ωφελιμότερη με ένα συμβατικό κινητήρα. Ωστόσο, ιδιαίτερα ικανοποιημένες είναι και οι εταιρίες αυτοκινήτων που τα μοντέλα αυτά είχαν μεγαλύτερη απήχηση από το προηγούμενο έτος. Τα αποτελέσματα του 2020 αναμένονται με μια μικρή αύξηση των παραπάνω ποσοστών. Βέβαια ακόμη μεγαλύτερη είναι η προσδοκία για το  2025 που θα έχουν δημιουργηθεί οι κατάλληλες υποδομές για την τροφοδότηση τους.

 

Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι η νέα εποχή στην οικονομία της αυτοκινητοβιομηχανίας ξεκίνησε. Από την μια η εξοικονόμηση καυσίμων και η απαλλαγή φόρων για τους καταναλωτές. Από την άλλη η κερδοφορία των επιχειρήσεων με τις νέες τεχνολογίες των κινητήρων εκτινάσσονται στα ύψη.

Άραγε θα υπάρξουν μεγαλύτερα ποσοστά πωλήσεων για τις αυτοκινητοβιομηχανίες;

Οι μελλοντικοί αγοραστές θα προτιμήσουν τους υβριδικούς ή ηλεκτρικούς κινητήρες για την μακροπρόθεσμη τους οικονομία;

Απάντηση