Αλεξάνδρα Ναζίρη, Υπάλληλος HR & Payroll
Επηρεάζει η συμπεριφορά του εργαζομένου την αξιολόγηση του; Πρέπει να την επηρεάζει; Ή πρέπει να αξιολογείται μόνο με βάση την επίδοση του; Αυτές και άλλες πολλές ερωτήσεις έρχονται στο μυαλό ενός Manager την κρίσιμη ώρα της αξιολόγησης.
Τι εννοούμε με την λέξη συμπεριφορά;
Η συμπεριφορά ενός εργαζομένου σχετίζεται με το τρόπο ομιλίας του, τις ενέργειες του μέσα στον οργανισμό και στην ομάδα, καθώς και τις αντιδράσεις του σε διάφορα θέματα που αφορούν το εργασιακό του περιβάλλον. Πιο συγκεκριμένα, πιθανώς να σχετίζεται με την αλληλεπίδραση που έχει με τους συναδέλφους του και τους πελάτες, ακόμα και με το τρόπο που φέρνει εις πέρας τα καθήκοντα του. Έτσι λοιπόν, η μελέτη της οργανωσιακής συμπεριφοράς εξετάζει πώς κοινωνικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες επηρεάζουν την απόδοση των εργαζομένων και των ομάδων, μέσα σε έναν οργανισμό.
Τι εννοούμε με τον όρο soft skills
Με τον όρο soft skills αναφερόμαστε στα προσωπικά χαρακτηριστικά που διαθέτει ένας εργαζόμενος, καθώς και στις μη τεχνικές δεξιότητες. Στα ελληνικά τα μεταφράζουμε ως ‘’ήπιες δεξιότητες’’ και μάλιστα μέσα σε μια συνέντευξη ενός υποψήφιου εργαζομένου, ο HR Manager αναζητά να βρεί ποια soft skills διακατέχει. Σε συγκεκριμένες θέσεις, όπως για παράδειγμα του πωλητή, είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά όπως είναι η επικοινωνία. Δηλαδή, ο εργαζόμενος πρέπει να είναι επικοινωνιακός, με σωστό και δομημένο λόγο. Ειδικότερα, ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε από το Harvard University, υποδεικνύει πως τα soft skills είναι κρίσιμα για την επαγγελματική επιτυχία.
Με την τελειοποίηση των soft skills τους, ο εργαζόμενος δεν βελτιώνεται μόνο σε προσωπικό επίπεδο, αλλά μπορεί παράλληλα να στοχεύσει και στην επαγγελματική του ανέλιξη. Για να καταφέρει να πάρει προαγωγή σε υψηλότερη θέση, είναι αναγκαίο να έχει αναπτύξει σε ικανοποιητικό βαθμό τα περισσότερα soft skills του. Συγκεκριμένα, ορισμένα από τα πιο βασικά είναι η ηγεσία και το πνεύμα ομαδικότητας. Κατέχοντας αυτές τις πολύ σημαντικές δεξιότητες και φυσικά σε συνδυασμό με τα hard skills και την εμπειρία του, ο εργαζόμενος είναι ικανός να ανταποκριθεί στις υψηλότερες απαιτήσεις και να συνεισφέρει ουσιαστικά στην πρόοδο της οργανωτικής κουλτούρας και των στόχων του οργανισμού.
Αξιολόγηση εργαζομένου
Η αξιολόγηση των εργαζομένων είναι πολύ κρίσιμη. Ειδικότερα, μέσω αυτής, μπορούμε να δούμε αν ένας εργαζόμενος είναι κατάλληλος για τον οργανισμό μας. Ένα εύλογο χρονικό περιθώριο για την ορθή αξιολόγηση του εργαζομένου αποτελεί ο ένας χρόνος στον οργανισμό. Πολλές επιχειρήσεις βέβαια πραγματοποιούν την αξιολόγηση μετά το πρώτο εξάμηνο. Αυτό μπορεί να είναι θετικό για τον εργαζόμενο, ώστε να κρίνει και ο ίδιος αν ταιριάζει με την κουλτούρα του οργανισμού και αν το αντικείμενο της εργασίας είναι αυτό που του ταιριάζει.
Μέσα από την αξιολόγηση, ο εργαζόμενος κρίνεται τόσο για τα hard skills του (την επίδοση του πάνω στο αντικείμενο της εργασίας), όσο και για τα soft skills του (ομαδικότητα, επικοινωνία, συμπεριφορά). Τα hard skills είναι πιο εύκολα και αντικειμενικά να κριθούν, ενώ τα soft skills τείνουν να είναι πιο υποκειμενικά και εξαρτώνται από το ποιος τα κρίνει. Όπως αναφέρει και το Indeed, οι εργοδότες συχνά αναζητούν εργαζομένους που να έχουν συνδυασμό και των δύο τύπων, καθώς τα hard skills αφορούν τις τεχνικές γνώσεις, ενώ τα soft skills σχετίζονται με συμπεριφορικά χαρακτηριστικά όπως η επικοινωνία και η διαχείριση χρόνου.
Ο ρόλος της συμπεριφοράς σε μια ομάδα
Η συμπεριφορά και ο χαρακτήρας ενός εργαζομένου επηρεάζει κατά πολύ και την επίδοση του μέσα στην ομάδα. Ειδικότερα, ένας εργαζόμενος με κακή συμπεριφορά ή έλλειψη ομαδικότητας μπορεί να μειώσει την απόδοση της ομάδας. Αντίστοιχα, αν δύο εργαζόμενοι δεν έχουν καλή επικοινωνία και συνεργασία, ο φόρτος της δουλειάς μπορεί να καθυστερεί να τελειώσει. Στις ομάδες, οι συγκρούσεις είναι αναπόφευκτες εξαιτίας των διαφορετικών απόψεων και προσωπικοτήτων των μελών. Η αποτελεσματική διαχείριση αυτών των συγκρούσεων είναι απαραίτητη για την διατήρηση ενός υγιούς εργασιακού περιβάλλοντος. Έτσι, καταλήγουμε στο συμπέρασμα, πως η συμπεριφορά των εργαζομένων αντικατοπτρίζει την οργανωσιακή συμπεριφορά του οργανισμού.
Σύμφωνα με το περιοδικό Journal of Business Research και συγκεκριμένα το άρθρο “The Impact of Employee Behavior on Customer Satisfaction and Loyalty”, η συμπεριφορά των εργαζομένων επηρεάζει την ικανοποίηση και την εμπιστοσύνη των πελατών, αναγράφοντας πως συμβάλλουν στην εταιρική ταυτότητα. Μπορούμε να το δούμε και μέσα από ένα παράδειγμα: Αν στην καφετέρια που παίρνεις καφέ το πρωί, σε εξυπηρετούσε ένας αγενής εργαζόμενος, πιθανότατα δεν θα ξαναπήγαινες. Το ίδιο θα γινόταν και στην περίπτωση που ο καφές που σου πωλούσαν δεν ήταν γευστικός, θα πήγαινες αλλού. Από την άλλη, αν ο καφές δεν ήταν γευστικός, αλλά ο εργαζόμενος που στον σέρβιρε ήταν ευγενικός και χαμογελαστός, πολύ πιθανό να πήγαινες ξανά. Άρα αυτό μας δείχνει πως η συμπεριφορά του εργαζόμενου, έχει επίπτωση στις πωλήσεις του και συνεπώς στην εργασία του.
Συμπέρασμα
Επομένως, για να απαντήσουμε και τις αρχικές μας ερωτήσεις: Τελικά, ναι, η συμπεριφορά και ο χαρακτήρας του εργαζομένου επηρεάζουν την τελική του αξιολόγηση. Ο εργαζόμενος δεν πρέπει να δίνει έμφαση μόνο στην επίδοση του, δηλαδή στα hard skills του, αλλά παράλληλα και στα soft skills του. Όλα μαζί θα καθορίσουν την τελική του βαθμολογία, καθώς και το αν θα συνεχίσει να είναι μέλος του οργανισμού.
Βιβλιογραφία
- Robbins, S. P., & Judge, T. A. (n.d.). Organizational behavior (14th ed.). Pearson Education.
- Deming, W. E. (2023). Soft skills, attitudes, and personality traits: How does the human capital matter? Harvard Kennedy School. https://www.hks.harvard.edu/sites/default/files/HKSEE/HKSEE%20PDFs/Deming_SoftSkills_Feb2023.pdf
- (n.d.). Hard skills vs. soft skills: Definitions and examples. Indeed. https://www.indeed.com/career-advice/resumes-cover-letters/hard-skills-vs-soft-skills
- The impact of employee behavior on customer satisfaction and loyalty. (n.d.). Journal of Business Research. https://erkyna.gr/e_docs/periodiko/dimosieyseis/ekpaideytika/t03-11.pdf
- Soft skills, attitudes, and personality traits: How does the human capital matter? (2023, February). Harvard Kennedy School. https://www.hks.harvard.edu/sites/default/files/HKSEE/HKSEE%20PDFs/Deming_SoftSkills_Feb2023.pdf
- The impact of employee behavior on customer satisfaction and loyalty. (n.d.). Journal of Business Research. https://erkyna.gr/e_docs/periodiko/dimosieyseis/ekpaideytika/t03-11.pdf
Πηγές φωτογραφιών
Great post, thanks for sharing!