Όσοι είναι γεννημένοι από το 1996 μέχρι και τις αρχές του 2000 θα είχαν την ευκαιρία να εισέλθουν στον εργασιακό κόσμο. Θα είχαν τις προοπτικές μίας καλύτερης οικονομίας, αν δεν ξεσπούσε η πανδημία του Covid-19.

 

Το προφίλ της Γενιάς Ζ

Ενώ είχαμε αρχίσει να καταλαβαίνουμε τη συμπεριφορά και το επαγγελματικό προφίλ των millennials, δηλαδή όσων γεννήθηκαν κυρίως τη δεκαετία του ’80 και ενηλικιώθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 2000, μία νέα γενιά έρχεται να ταράξει τα νερά στον εργασιακό τομέα – και όχι μόνο. Δεν είναι άλλη από τη Γενιά Ζ (ή αλλιώς Gen Z, iGeneration, Μετά-Millennials, Quaranteens, ή Homeland Generation). Σύμφωνα με το Center for Generational Kinetics (CGK), η γενιά αυτή περιλαμβάνει τα άτομα που έχουν γεννηθεί από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 μέχρι σήμερα. Πολλοί άνθρωποι παγκοσμίως πιστεύουν ακόμη ότι η νέα αυτή γενιά αποτελείται από παιδιά και εφήβους. Ωστόσο, η Gen Z εισέρχεται δυναμικά στον εργασιακό χώρο και αποκτά αγοραστική δύναμη.

 

Πρόσφατη έρευνα του ίδιου ερευνητικού κέντρου στις ΗΠΑ αποδεικνύει ότι η σχέση τους µε το χρήµα είναι πολύ πιο «έξυπνη» σε σχέση µε τους προκατόχους τους:

  • Το 77% της γενιάς Ζ κερδίζει τα δικά του χρήµατα µέσω εργασίας µερικής απασχόλησης ή ως free-lancer.
  • Μέχρι την ηλικία των 14, σε ποσοστό µεγαλύτερο του 80%, έχει ήδη βγάλει κάποια χρήµατα από πώληση µέσω διαδικτυακών εργαλείων, όπως είναι το e-Bay.
  • Το 12% (σε δείγµα 1.000 ατόµων ηλικίας από 14 έως 21 ετών) απάντησε πως εξοικονοµεί ήδη χρήµατα για τη συνταξιοδότηση.
  • Περίπου 21% έχει λογαριασµό ταµιευτηρίου πριν από την ηλικία των δέκα ετών

Χαρακτηρίζεται, λοιπόν, και ως «γενιά ανατροπής», που ήδη εργάζεται και έχει θέσει ψηλά στις προτεραιότητές της το θέµα της αποταµίευσης.

 

Ωστόσο, η πανδημία του Covid-19 ανέτρεψε τα δεδομένα και επιβράδυνε τη διαδικασία ένταξης αλλά και εξέλιξης των ατόμων αυτής της γενιάς στον εργασιακό τομέα. Πλέον έχει διαμορφωθεί ένα τελείως διαφορετικό σκηνικό στην παγκόσμια αγορά εργασίας. Το 2001 η τρομοκρατική επίθεση στους δίδυμους πύργους είχε επηρεάσει την επαγγελματική εξέλιξη πολλών “millennials”. Ομοίως και η παγκόσμια οικονομική κρίση του 2007-2009, όσο και η πανδημία του Covid-19 αποτελεί εμπόδιο στην επαγγελματική αποκατάσταση της Γενιάς Ζ.

 

 

Οι ικανότητες της Γενιάς Ζ

Παρόλα αυτά, σύμφωνα με μελέτη του Ομίλου Adecco, εάν οι νεαροί αυτοί ενήλικες καταφέρουν να ενσωματωθούν σωστά στο εργατικό δυναμικό, είναι ικανοί όχι μόνο να επιβιώσουν επαγγελματικά, αλλά και να επιτύχουν. Καθώς είναι σαφες ότι έχουν να προσφέρουν μία πληθώρα από σημαντικές δεξιότητες στον κόσμο της εργασίας. Η  εν λόγω έρευνα αποδεικνύει ότι η Γενιά Z κρίνεται ιδιαίτερα ικανή. Αρχικά, στο να πετυχαίνει τους επαγγελματικούς και προσωπικούς της στόχους, ανεξάρτητα από τις δυσκολίες που ενδέχεται να αντιμετωπίζει. Ακόμη, ο οργανωτικός σχεδιασμός και η ανάληψη πρωτοβουλιών – και ευθυνών – είναι δύο καίριες δεξιότητες που διαθέτουν όσον αφορά την εύρεση εργασίας. Τέλος, η Γενιά Ζ φαίνεται ότι μπορεί να χαράσσει αποτελεσματική στρατηγική. Καθώς επίσης και να χτίζει ισχυρούς επαγγελματικούς δεσμούς, ασκώντας επιρροή στον επαγγελματικό περίγυρο.

Από την άλλη πλευρά, όμως, φαίνεται πως δεν συμμορφώνονται πάντα με τους κανόνες και είναι πιθανό να τους αμφισβητήσουν. Παράλληλα, τείνουν να βάζουν τις προσωπικές τους ανάγκες πάνω από αυτές του οργανισμού ή της εταιρείας όπου εργάζονται. Τέλος, δείχνουν να υστερούν και στην ικανότητα αποτελεσματικής εξυπηρέτησης και υποστήριξης των πελατών.

 

Τι συμβαίνει όμως με τους εκπροσώπους της Gen Z που τυχαίνει να εργάζονται ήδη εν μέσω της πανδημίας;

Πολλοί συμφωνούν ότι η μεγαλύτερη πρόκληση του 2020 δεν είναι άλλη από τον ψηφιακό εγγραμματισμό (ή αλλιώς digital literacy). H Gen Z είναι απολύτως εξοικειωμένη με την τεχνολογία,  τη χρήση ψηφιακών συσκευών – και κυρίως των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Σύμφωνα με έρευνα του CGK αποδεικνύει ότι οι εργαζόμενοι που ανήκουν στη Γενιά Ζ έχουν πληγεί από την πανδημία περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη γενιά. Πιο συγκεκριμένα, στην έρευνα αναφέρεται ότι η Gen Z θεωρεί την τηλεργασία πολύ πιο απαιτητική, καθώς πλήττει την ισορροπία μεταξύ δουλειάς και προσωπικής ζωής. Επίσης, πολλοί νέοι πιστεύουν ότι οι εργοδότες τους χρειάζεται να τους παρέχουν περισσότερα ψηφιακά εργαλεία έτσι ώστε να απλοποιηθεί η διαδικασία αυτή.

Mελέτες του Οργανισμού «Society for Human Resource Management (SHRM)» αποσαφηνίζουν ότι «όσο πιο νέοι είναι οι εργαζόμενοι, τόσο πιο πιθανό είναι να νιώθουν ψυχικά εξαντλημένοι από την τηλεργασία». Αυτό συμβαίνει διότι τα άτομα της Γενιάς Ζ τείνουν να επιζητούν πρόσωπο με πρόσωπο επαφή και όχι εξ’ αποστάσεως επικοινωνία. Αυτό συμβαίνει τόσο με τους συνεργάτες τους όσο και με τους πελάτες. Μόνο έτσι πιστεύουν ότι αποδίδει μία συνεργασία σε οποιονδήποτε τομέα. Αυτό που μπορούν οι εργοδότες να κάνουν για να καθησυχάσουν τους «ανήσυχους» εργαζόμενους είναι να τους εγγυηθούν μονιμότητα και σταθερό μισθό. Καθώς φυσικά και να τους ενθαρρύνουν να υιοθετήσουν υγιεινές πρακτικές όπως επαρκείς ώρες ύπνου, σωστή διατροφή και άσκηση.

 

Πώς οι νέες εργασιακές συνθήκες επηρεάζουν την απόδοση και την εξέλιξη των “Μετα-Millennials”;

Παράλληλα, έρευνα για το εν λόγω ζήτημα διενεργεί και η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας (International Labor OrganizationILO). Σημαντικό εύρημα αποτελεί το γεγονός ότι ένας στους 6 Gen Z έχουν σταματήσει να εργάζονται εξαιτίας της πανδημίας. Εκτός από την αναστολή εργασίας τους, η πανδημία θέτει εμπόδια και στην εκπαίδευση των “Μετα-millennials”. Το γεγονός αυτό θα έχει αντίκτυπο στην επαγγελματική τους εξέλιξη μακροπρόθεσμα. Αν το ταλέντο και η ενέργεια της γενιάς αυτής παραγκωνιστούν λόγω έλλειψης ευκαιριών, θα υπάρξουν δραματικές επιπτώσεις στη μελλοντική διαδικασία ανασύστασης της οικονομίας και της κοινωνίας στην μετα-Covid εποχή.

Η «νέα κανονικότητα» είναι πλέον γεγονός τόσο στον τομέα της οικονομίας και των επιχειρήσεων όσο και στην κοινωνία μας, γενικότερα. Μπορεί οι έρευνες και τα ποσοτικά δεδομένα να δείχνουν ότι η Γενιά Ζ έχει επηρεαστεί αρνητικά από την πανδημία σε μεγαλύτερο βαθμό από άλλες γενιές. Διαθέτει όμως τις κατάλληλες δεξιότητες για να το αντιμετωπίσει.

 

Σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που διανύουμε, τι μπορεί να προσφέρει η Γενιά Ζ;

  • Την ικανότητα τους να λύνουν προβλήματα, να προτείνουν νέες ιδέες σε σύντομο χρονικό διάστημα αλλά με την απαραίτητη σκέψη και στρατηγική σχεδίαση.
  • Αποφασιστικότητα, καθοδήγηση και ενέργεια.
  • Την ικανότητα να δρουν με κατανόηση, έμπνευση και ξεκάθαρη οργάνωση των οικονομικών εσόδων/εξόδων.

Συνεπώς, οι επιχειρήσεις πρέπει να εστιάσουν το ενδιαφέρον τους σε 4 βασικά στοιχεία. Για να μπορέσουν να προσελκύσουν και να εντάξουν στο εργασιακό δυναμικό τους άτομα της Γενιάς Ζ θα πρέπει:

#1. Να αντιστοιχίζουν τους υποψηφίους με την θέση εργασίας που τους ταιριάζει περισσότερο με βάση την επαγγελματική τους προοπτική.

#2. Να δίνουν πρωτοβουλίες στους νέους που προσλαμβάνουν για να ανακαλύψουν τις δυνάμεις τους. Καθώς ταυτόχρονα να τους εφοδιάζουν με τις απαραίτητες γνώσεις για τη διαχείριση επικείμενων προκλήσεων.

#3. Να εκμεταλλεύονται τη δυναμική που έχει η συνεργασία μεταξύ των μελών της γενιάς αυτής.

#4. Να παρέχουν στους εργαζομένους ένα υποστηρικτικό και γεμάτο με χρήσιμα νοήματα περιβάλλον εργασίας.

Σε όποια γενιά και αν ανήκουμε, η πανδημία απέδειξε σε όλους ότι η εξέλιξη δεν αφορά αποκλειστικά τη μετάβαση από ένα υποτιθέμενο στάδιο «1» απευθείας στο «10». Ακόμη και το να πας από το στάδιο «1» στο στάδιο «2» αποτελεί σταθερό και υπεύθυνο βήμα που θα αποφέρει θετικές συνέπειες είτε μακροπρόθεσμα είτε βραχυπρόθεσμα. Γιατί, στην τελική, η εξέλιξη είναι προσωπική υπόθεση του καθενός.

 

Πηγές: Society for Human Resource Management (SHRM), Human Resources Director(HRD), Adecco Group, The Center for Generational Kinetics (CGK), International Labor Organization (ILO), insider.gr

 

 

Λουκία Λιάπη

Φοιτήτρια Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας Α.Π.Θ.

Απάντηση