Αγγελική Ξουρή, φοιτήτρια νομικής Α.Π.Θ.

Μία από τις πιο επικερδείς επιχειρήσεις διεθνώς είναι το γνωστό σε όλους, μέσο κοινωνικής δικτύωσης, Facebook. Ιδρυθέν στις 4 Φεβρουαρίου 2004 από τον φοιτητή του Ηarvard Marc Zuckerberg, το Facebook ξεπέρασε κάθε προσδοκία σε αναγνωρισιμότητα και κέρδη. To Facebook ξεκίνησε ως Facemash, πρόσβαση σε αυτό είχαν μόνο οι φοιτητές του Πανεπιστημίου Ηarvard και λίγο αργότερα μπορούσαν να το χρησιμοποιήσουν μία σειρά από φοιτητές επιλεγμένων πανεπιστημίων.

Αργότερα, το 2006 το Facebook έγινε παγκοσμίως γνωστό, καθώς είχαν πρόσβαση σε αυτό χρήστες από όλο τον κόσμο άνω των 13 ετών. Από τότε, ετησίως τα έσοδα της υπηρεσίας αυξάνονταν ραγδαία και προοδευτικά μέχρι σήμερα οπότε το Facebook έγινε μία εταιρία κολοσσός και οι ιδρυτές του συγκαταλέγονται ανάμεσα στους πιο πλούσιους ανθρώπους της υφηλίου.


Πώς όμως το Facebook κερδίζει τόσο πολλά χρήματα ετησίως?

Η σύντομη απάντηση είναι «από τις διαφημίσεις». Το 95% των εσόδων της Google και το 99% της Facebook προέρχονται από τις διαφημίσεις που προβάλλουν στις σελίδες τους.

Και οι δύο εταιρίες λειτουργούν ως ενδιάμεσος σταθμός ανάμεσα στον διαφημιζόμενο και τον χρήστη. Οι εταιρίες πληρώνουν για να προβληθούν και οι ενδιάμεσοι εμφανίζουν τις διαφημίσεις στο κοινό. Έτσι, δεν χρειάζεται η κάθε εταιρία που θέλει να διαφημιστεί να έρχεται σε επαφή απευθείας με τους καταναλωτές, κάτι το οποίο θα ήταν ασύμφορο και δύσκολο στην εκτέλεση. Το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείων αυτών των εταιριών είναι τα στοιχεία των χρηστών (π.χ. «Είμαι 19 χρονών, με λένε Μαρία, Ακούω Jazz, μου αρέσει το Μπάσκετ» κτλ). Η εκμετάλλευση αυτών των στοιχείων δίνει στις εταιρίες έσοδα άνω των 3.000.000€ ανά ημέρα.


Ας το δούμε αυτό με ένα παράδειγμα. Η εταιρία Calvin Klein θέλει να προωθήσει τη νέα σειρά ρούχων για άντρες. Δεν την ενδιαφέρει η διαφήμιση στην τηλεόραση, γιατί δεν επιδιώκει να διαφημιστεί σε όλους. Οι ομάδες των ηλικιωμένων και των νιόπαντρων είναι αδιάφορες για το προϊόν, ενώ προτιμώνται άτομα 14 – 30 χρονών, ευκατάστατα από χώρες της Ευρώπης και της Αμερικής. Επίσης, είναι ενδιαφέρον να διαφημιστεί περισσότερο στους φίλους αυτών των ατόμων τις μέρες πριν τα γενέθλιά τους, ώστε οι φίλοι να σκεφτούν το προϊόν ως δώρο στους εορτάζοντες που ταιριάζουν σε αυτό το προφίλ ατόμων. Σε αυτούς, η διαφήμιση θα είναι αποτελεσματική. Εδώ οι εταιρίες αυτές διαπραγματεύονται:  «Έχουμε 70.000.000 χρήστες που ταιριάζουν σε αυτό το προφίλ, σε διαφημίζω σε αυτούς και μόνο». Οπότε, ο διαφημιζόμενος κερδίζει πολλά, η Google και το Facebook ακόμα περισσότερα και όλα αυτά με την εκμετάλλευση των σχεδόν αδιάφορων στοιχείων που έχουμε δώσει χρησιμοποιώντας τις πλατφόρμες τους. Για του λόγου το αληθές, τα έσοδα παρά τις επικρίσεις και την οικονομική κρίση ξεπέρασαν τις εκτιμήσεις των αναλυτών. Ειδικότερα , τα κέρδη του «γίγαντα» της κοινωνικής δικτύωσης εκτοξεύτηκαν στα 4.7 δισ δολάρια ή 1.59 δολάρια ανά μετοχή το 2017 έναντι 2.63 δισ δολαρίων ή 90 σεντς ανά μετοχή το 2016. Η μετοχή της εταιρείας σημειώνει κέρδη 2.2 δολάρια στα 186,76 δολάρια στις ηλεκτρονικές συναλλαγές.

Τα έσοδα της Facebook έφθασαν τα 10,33 δισεκατομμύρια δολάρια στο τρίτο τρίμηνο (αύξηση 47% σε σχέση με πέρυσι) και σχεδόν όλα προέρχονταν από διαφημίσεις. Τα διαφημιστικά έσοδα τρίτου τριμήνου αυξήθηκαν κατά 49% στα 10,14 δισ. δολάρια και, από αυτά, το 88% αφορούσε διαφημίσεις σε κινητές συσκευές, όλο και συχνότερα με τη μορφή βίντεο. Είχαν προηγηθεί αυξήσεις των διαφημιστικών εσόδων κατά 47% στο δεύτερο τρίμηνο φέτος και κατά 51% στο πρώτο και αυτό παρόλο που η μέση τιμή της διαφήμισης έχει αυξηθεί κατά 35% μέσα σε ένα έτος. Επιπλέον, η οικονομική δύναμη του Facebook αντανακλάται στους εργαζομένους που απασχολούνται για την εταιρία, οι οποίοι ανέρχονται στους 23.165 πλέον.

Θα πρέπει επίσης να σχολιαστεί το γεγονός ότι το Facebook είναι τόσο δημοφιλές παγκοσμίως, ώστε το ίδιο να μην πτοηθεί από πολιτικές κρίσεις και επικρίσεις. Πιο συγκεκριμένα , τα έσοδα του μέσου κοινωνικής δικτύωσης σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές το 2016 αναμένονταν να μειωθούν σημαντικά λόγω των κατηγοριών εναντίον του για ρωσική ανάμειξη στην προεκλογική εκστρατεία των εκλογών του 2016. Παρόλη την δυσπιστία που εκφράστηκε από την κοινή γνώμη για την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων και την πολιτική κατεύθυνση του Facebook, τα κέρδη είναι εντυπωσιακά και οδηγούν να αναρωτιέται κανείς ποια είναι αυτή η τόσο πετυχημένη φόρμουλα που καθιστά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ειδικότερα το Facebook τόσο δημοφιλή.
 

ΠΗΓΕΣ

capital.gr

news24/7

naftemporiki.gr

Απάντηση